Fikrini Diri Tut Sevdan Diri Kalsın
Zamanı, mekânı fark etmeksizin her insan farkındadır ki insanda, biri tarafından şiddetli muhabbet görme, kusursuz bir muhabbeti hissetme, her şeyiyle sevilme ve şiddetli bir şekilde muhabbet verme arzusu; her şeyi feda etme, tüm benliğiyle tüm yaşamını sevdiği şeye bağlama arzusu vardır. Aynı şekilde engellenemez bir şekilde nefret duygusu vardır, nefret duyar ve ona karşı nefret duyulur.
Var olan bu duyguların da ihtiyacı karşılanmalıdır. En az yemek yemek kadar, su içmek kadar, barınmak kadar temel ihtiyaçtır ve iradeli, iradesiz şekilde ortaya çıkıverir. Peki, herkes seviyorsa nereden geliyor bu kargaşa, bunca ölüm, bunca kan ve gözyaşı? Peki, herkes nefret ediyorsa kim bu muhabbet fedaileri, Hak savunucuları?
Madem bu duygular dizginlenemiyor ve madem bu duyguların her biri bizlere
kodlanmış birer sistemlerdir o halde bunları kullanmanın da bir kılavuzu
olmalı.
İslam fıkhında yemek yeme, evlenme-boşanma, siyaset, eğitim, hukuk gibi
konularda insan hayatında belirleyici konularda sınırlamalar, genişletmeler ve
kurallar vardır. Fıkhi bir konu değildir ama Allah Azze ve Celle’nin
duygularımız üzerinde de söz hakkı, isteği, emri ve uyarısı vardır. İçtimai
konularda nasıl Allah’ın kitabına göre hareket –etmeliyse- ediyorsa bir
Müslüman psikolojik, duygusal konularda da Allah’ın kitabına göre hareket
edebilmeli, zahiri bir konu olmadığı için uygulaması zormuş gibi gelebilir ama
günlük işler ve devlet işlerine kadar etki edebilecek kadar büyük bir sırdır
duygularımız, hissettiklerimiz. Çünkü hareketlerimize yön verecek olan o güçlü
duygularımızdır.
İnsandaki şiddetli muhabbet görme
isteği ve verme isteğini ise ancak sahibi karşılayabilir.
Hocam der ki: Aşk öyle güçlü bir duygudur ki; ancak Allah’a çevrilmeye
layıktır. Bu kadar güçlü bir duyguyu Allah’ın dışında herhangi bir şeye
çevirmek aşkı katletmek olur.”
Ve ekler: “Aşk ister ki; sevdiğim kusursuz olsun, hâlbuki
sevdiklerinizin büyük çoğunluğunda kusur vardır.”
Var olan muhabbet duyma arzusunu nerelerde
kullanacağımızı da yine Kuranı Kerim ve hadisler açıklamaktadır: Allah’a
muhabbet, Resul’üne muhabbet, Sahabeye muhabbet ve
birbirimize muhabbet. Bu sıralama muhteşem bir nizama delalettir. Şöyle
ki, Allah’ı seven O’nun insanlara gönderdiği, seçtiği ve sevdiği Resulünü de
sever. Resulünü seven onun yetiştirdiği, Allah’ın da onlardan razı olduğu
sahabeyi de sever. Sahabeyi seven onlar gibi kardeşlikle, sağlam bir akide
üzerine bina edilmiş nizam için birbirini sever…
Tabiri caiz ise Sevgilinin sevdiklerini sevmek aşk’ın farzlarından… Böyle
olmayana âşık denilmez, aşkında samimidir, denilmez, denilmemelidir…
Sevgilinin sevmediklerini sevmek aşığın yapacağı amel değildir, böyle yapan da
aşk yoktur, aşksızdır, kalbinde sevgi bulanıklığı yaşamaktadır…
Nefret; muhabbetin doğurduğu bambaşka bir his… O’nun namına nefret,
O’nun namına öfke ve O’nun namına sabır, O’nun namına muhabbet… Müminin nefreti,
savaşı, öfkesi muhabbetin neticesinde oluşan haklı bir duygudur. İnsanda var olan nefretine, öfkesine, savaşçı
ruhuna şekil veren, nefretini yönlendiren muharrik, duyduğu o muhabbettir. Bu
dinde nefreti nefsileştirmek, şahsileştirmek yoktur. Bu mübarek akidede nefret
ancak Hak’ı örtenlere, Hak’kın ve hakikatin mensuplarına zulmedenlere, iki
yüzlülere, ısrarcı dünyaperestleredir. Fakat bu nefret onların yine şahıslarına
değil, günahlarına, küfürlerine, akidelerinedir… Bu yüzdendir ki bu din
müminlere, “Yumuşak bir şekilde davet et” der.
Küfür, fısk bireylere, toplumlara ve en başta Vedûd olan Rab’be yapılan bir
haksızlıktır. İlahi bir emirle ve akli olarak da bu durumlarda zulmedenlere,
kan dökenlere, bozgunculuk edenlere, düzeni bozanlara öfke duymak fıtridir, bilinçli
bir öfkedir, imanın gereğidir. Akıl da bunu destekler.
Fakat aşk ister ki ‘akıl desteklemese ne yazar’?
O diyor ki “Ben sevmem kâfiri” Sen demelisin ki “Tamam Ya Rabbi, ben de sevmem,
sevemem kâfiri…”
Sevgili diyor ki “Ben sevmem zalimi” Sen demelisin ki “O zaman ben nasıl
severim ya Rabbi…”
Maşûk diyor ki “Ben sevmem fasıkları, müsrifleri, hayrı engelleyenleri” Âşık
demeli ki “Ben de Senin için onlarla mücadele ederim, ey benim Vedûd’um… Senin
için onlarla savaşırım, ölürüm ve öldürürüm…
Sevenler böyle sevmişler…
"Allah'a ve Ahiret Günü'ne İman eden, ama aynı zamanda babaları, oğulları,
kardeşleri, yahut akrabaları bile olsa, Allah'a ve Rasulüne karşı çıkanları
seven bir toplum göremezsin..."[1]
Abdullah ibn Ömer'in duygularını ifade edişindeki heybete, dengeye bakın: “Bütün ömrümü oruçla geçirsem, bütün gecelerimi ibadetle geçirsem, benim malım
parça parça infak edilse. Kalbimde Allah’a ibadet edene karşı bir sevgi,
Allah’a isyan edene karşı nefret yoksa bunlar bana fayda vermeyecektir.”
Allah’ı sevmeden bu yola dayanamazsın, O’nu sevmeden O’nu
savunamazsın diyen Hocam diyor ki:
“Ey aşık olan kişi; eğer sen kusursuz olanı
sevmiyor isen sendeki aşkı zayi etmiş olursun.
Eğer sen; sendeki aşkı tatmin etmek istiyorsan kusursuz olanı
aramak zorundasın. Yoksa aşk bir türlü tatmin olmayacak bir güçtür. Kusursuzu
aradığında ise o zaman sadece Allah’ı bulacaksın. Aşk
ister ki; sevdiğim bana daima karşılık versin. Halbuki
dünyada sevilenlerin çoğu insana karşılık vermiyor. Eğer sen, sendeki o gizli
amili (aşkı) mutlu etmek istiyorsan o zaman onu kusursuz olana gerçekten
karşılık verene (Allah’a) vermelisin…”
Müminin muhabbeti nefretten önce üzerinde durulması gereken en önemli
meseledir. Çünkü muhabbeti anlamayan, idrakten öte hissetmeyen nefretine de yön
veremeyecektir ve vazifelerini anlayamayacak, şu yeryüzündeki fonksiyonunu
yerine getiremeyecektir.
Muhabbetin kıymeti kelimelerle değil verdiği o lezzetli hisle anlaşılabilir.
Ancak olması gereken yerdeki varlığı veya yokluğu hayatımızı ve tüm hayatları
etkileyecek ölçüde adeta güçlü bir iksirdir…
Ben hariç, sen hariç ve insan hariç…
Var olan her şey iradesiz muhibdir, iradesiz muhabbetin gereğini yapar.
İradesizdir, bilinçten yoksundur ama bildiği bir tek şey ile ‘tüm ilimlere
vakıf olmasa da olur’ dedirtir. Varlık âlemi var edenini, kendisini olduranını
bilir… Atom bilir, hücre bilir, kuş bilir, rüzgâr bilir, bulut bilir, mavi
bilir, ölü ve canlı yaprak bilir… Bunu bilirler gayrısını bilmezler… İradesiz
muhib ama ezelden ma’ruf…
Dönüyorum bana, dönüyorum sana ve dönüyorum insana…
Zerreden kürreye, her iradesiz mahlûk bir tek bilme ile binlerce yıldır,
yaratıldıkları andan itibaren bir devinim içinde muhibdir Rabbine… Ne zaman
sevilenin emrine aykırı hareket etmişler de dengeler bozulmuş? Bir gün ay
bilmesin Rabbini ve yapmasın vazifesini…
Bir gün şems bilmesin Rabbini ve yapmasın vazifesini…
Bir gün arı bilmesin Rabbini ve uymasın emrine, konmasın o çiçeğe…
Görüyorum ki O’nu ezelden bir kere bilenin gayrı bilmeye ihtiyacı kalmadan
seviyor, sevdiğinin omzuna yüklediklerini kendisine tayin edilen vakte kadar yerine
getiriyor ve bununla dengeler bozulmuyor, bununla yaşadığımız gezegene can,
neşe ve hareket geliyor…
Gözünü kâinattan insana, insanlara ve toplumlara çevir… Dengeler bozuk,
teraziler şaşmış ve düzen karmaşık… Mahlukât O’nu bilir, vazifesini bilir ve
böylece kâinattaki denge korunur. İnsan, bir kere değil çok kere bilir, çok şey
bilir, iradesiyle birçok şeyin sebebini ve sonucunu bilir yani mahlûkattan
üstün, olayların ve durumların bilincinde, sorunlara çözüm sunacak
fikriyattadır. İnsan, iradesiyle bilir, yüreğiyle sever ve gönlüne sığdırır kâinata
sığmaz olan Rabbini… İnsan O’nu bilir ve sever fakat habitattan farklı olarak sürekli
vazifedâr olduğunu unutur; zaaflarla doludur, görevlerini ifa etmez. Sonuç; bozuk
dengeler, donuk beldeler ve ölü toplumlar…
Şu kâinat düzeninin âlemde dengeli bir şekilde var olarak devam etmesi mahlûkatın,
olduranını bilmesi, sevmesi ve vazifesini yapmasıyla mümkünse şu toplumsal
düzenin yeryüzünde sağlanması da insanın ezelde Rabbini bildiğini hatırlaması,
onu burada yarattıklarıyla bilmesi ve O’na ulaşarak verdiği her görevi severek
yerine getirmesiyle mümkündür…
Demek yaşam dengesini korumak vazifeyi yapmakla mümkünmüş.
Demek vazifeyi yapabilmek Sahibini sevmekle mümkünmüş.
Demek sevmek, arif olmakla, bilmekle mümkünmüş…
Biz insanız ve zaaflarla doluyuz…
Kâinatı, insanı, yaratılmışları, olayları bilme eylemini yani fikretmeyi her an
diri tutmak sevdayı da diri tutmaktır…
Fikrimiz diri olsun ki Sevdamız diri kalsın, Sevdamız diri olsun ki
eylemlerimiz diri kalsın…
Ve senden bir sevda izi kalsın geriye…
Vedûd’um… Seni sevmeyi, seni sevenleri sevmeyi nasip et …
Sen sevdirmezsen, ben sevemem. Sevdir bana sevdiklerini. Yerdir hep
yerdiklerini. Yâr et, yar bildiklerini…
1) Mücadele/22
Yorumlar
Yorum Gönder